ارائه خدمات جامع به پروژه های شهری

"آرمان شهر" آرمانشهر" پروژه طراحی ساختمان مسکونی نما شهرداری

شرکت مهندسی آرمان شهر با با بهره گیری از توان و تجربه بالای تیم مهندسی و نیز برخورداری از امکانات اجرایی می تواند خدمات متنوع و جامعی را به شرح زیر به پروژه های شهری ارائه دهد:

اخذ جواز:  برای اخذ جواز ابتدا باید نقشه های اولیه یا نقشه های فاز یک که شامل پلان ها، نماها و مقاطع می باشد برای ارائه به مراکز صدور پروانه (شهرداری) تهیه شود. طراح شرکت در این مرحله با توجه به ضوابط شهرداری، نظر مالک و ابعاد ملک تمامی اتودهایی را که امکانپذیر است ترسیم و با بیان معایب و مزایای هر طرح آنها را به مالک ارائه و انتخاب را به عهده وی می گذارد و پس از قطعی کردن طرح از جانب مالک، نقشه های فاز یک به طور دقیق ترسیم می گردد.

پس از تایید نقشه های معماری در دفتر خدمات الکترونیک و صدور فیش، نقشه های فاز 1 در رشته های دیگر ( سازه، برق و مکانیک) طراحی می شود. بهینه و اقتصادی بودن طرح ها نکته ای است که طراحان در تمامی طراحی های خود آن را لحاظ می نمایند.

ارائه برگه های تعهد مهندسین: به هنگام تحویل نقشه ها برای هر گرایش بایستی برگه تعهد طراحی و نظارت آن هم ارائه شود. به طور مثال برای نقشه های معماری باید برگه تعهد نظارت معماری گذاشته شود. شرکت مهندسی آرمان شهر این برگه ها را در 4 گرایش با مدیریت واحد در اختیار مالکین محترم قرار می دهد. اگر زیر بنای کل ساختمان بیش از 2000 متر مربع باشد بایستی علاوه بر نقشه های فاز 1 ، نقشه های فاز 2 در تمامی گرایش ها، براساس مقررات ملی ساختمان و ضوابط سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهیه و به تایید سازمان نظام مهندسی استان برسد.

ارائه برگه استحکام بنا: برخی از ساختمان‌ها فاقد مهندس ناظر بوده و ساختمان به‌صورت معمار ساز ساخته‌شده‌اند و بعضاً فاقد پایان کار از شهرداری می‌باشند یا در اثر مرور زمان کاربری ملک از مسکونی به تجاری یا اداری تغییر یافته است. مالکین این قبیل املاک با توجه به نیاز خود جهت انتقال ملک یا تخریب و نوسازی یا نیاز به پایان کار و انجام امور شهرداری و امور نقل‌وانتقال نیاز به پایان کار پیدا می‌نمایند.

شهرداری ها برای صدور پایان کار برای ساختمان های که به دلایلی که گفته شد مالک را ملزم به تهیه و ارائه برگه تعهد نظارت با تأییدیه و مهر مهندس ناظر می‌نماید که اصطلاحاً به این برگه تأیید استحکام بنا می‌گویند و طی این برگه ، مهندس اعلام می‌نماید که از ملک مذبور بازدید نموده و ایستایی ساختمان فوق را گواهی می‌نماید و چنانچه در حین استفاده از ملک مذبور به سبب عدم ایستایی ساختمان حادثه‌ای رخ دهد ، مهندس مسئول حادثه تشخیص داده خواهد شد. شرکت مهندسی آرمان شهر پس از انجام بررسی ها و مطالعات لازم آماده ارائه برگه استحکام بنا می باشد.

طراحی نما و اخذ تأئیدیه از شهرداری: منظور از نما ضلعی از ساختمان است که در معرض دید عموم و تماس با فضاهای عمومی شهر قرار می گیرد. نمای هر ساختمان در شکل دهی به سیمای شهری موثر است. اگر به نمای یک ساختمان بدون در نظر گرفتن نمای دیگر ساختمان های شهر توجه شود، همگونی نمای شهری در مجموع از بین می رود. برای جلوگیری از این ناهنجاری ها و توجه به هویت معماری ایرانی اسلامی وزارت مسکن و شهرسازی از ابتدای سال 1393 اخذ تاییدیه نما از سوی شهرداری منطقه ( منطقه ای که نما در آن اجرا می شود.) را برای اخذ پروانه ساختمانی اجباری اعلام کرده است که بدون تایید آن پروانه ساختمانی صادر نخواهد شد. روند طراحی نما در شرکت مهندسی آرمان شهر بدین صورت است که ابتدا نمونه کارهای شرکت در هر سبک نما به مالکین محترم نشان داده می شود که موقعیت و ابعاد آنها مشابه ملک مورد نظر بوه تا بدین طریق مالکین راحت تر بتوانند تصمیم گیری نمایند سپس طراحان با در نظر گرفتن سلیقه، سبک انتخابی مالک و ضوابط شهرداری ( منطقه ای که کار در آن اجرا می شود) اقدام به طراحی اتودهای مختلف می کنند بعد از طراحی اتودهای دو بعدی و سه بعدی مالک برای دیدن طرح ها به شرکت دعوت می شود. پس از برگزاری جلسات با مالک و انجام اصلاحات لازم طرح نهایی می گردد و بعد از آن نقشه های فاز 2 ترسیم و پس از مهر و امضا نقشه ها توسط مهندس معمار و ناظر پروژه به کمیته نما منطقه مذکور برای مطرح شدن طرح در کمیته ارائه می گردد. طراح شرکت برای دفاع از پروژه در جلسات کمیسیون حضور می یابد تا مانع از تغییرات متعدد از جانب شهرداری گردد. پس از تایید، نقشه ها در سیستم شهرداری اسکن و آرشیو می شود.

ارائه برگه مجری و معرفی مهندس مجری مقیم: شرکت مهندسی آرمان شهر با بهره گیری از قابلیت های شرکت های زیرمجموعه به ارائه خدمات به مالکانی میپردازد که نیازمند مهندس مجری ذیصلاح هستند.

اخذ پایانکار و شناسنامه فنی و ملکی: شناسنامه فنی ساختمان، برگه‌هایی هستند که توسط وزارت مسکن و شهرسازی طراحی شده‌اند و اطلاعات فنی و مشخصات ساختمان از قبیل مشخصات مهندسین طراح، ناظر و مجری، مشخصات سازه، اطلاعات معماری، مشخصات دیوارها و نماها و غیره در آن ذکر شده است. به طور کلی تمامی ویژگی‌های عمومی ساختمان در آن ذکر شده است.

هدف از صدور این شناسنامه ارتقای سطح کیفی عملیات ساختمان سازی و هم چنین تضمین حقوق و برآورده شدن نیازهای خریداران است. این شناسنامه برای تمامی ساختمان‌هایی که مراحل قانونی ساخت را زیر نظر نهادهای مربوطه گذرانده‌اند صادر می‌شود و در هنگام فروش در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.

ارائه خدمات نظارت در چهار گرایش معماری، سازه، برق و مکانیک: عملیات اجرایی ساختمان باید تحت نظارت ناظر انجام پذیرد. ناظر شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه اشتغال به کار از سازمان نظام مهندسی است که برای عملیات ساختمانی در حیطه صلاحیت مندرج در پروانه اشتغال به خود نظارت می نماید. ناظر به هنگام صدور پروانه ساختمان، توسط سازمان نظام مهندسی استان انتخاب شده و به مالک و مراجع صدور پروانه ساختمان معرفی می گردد. ناظران وظیفه نظارت بر انطباق عملیات اجرایی ساختمان با مشخصات مندرج در پروانه و نقشه ها را بر عهده دارند و در پایان کار بایستی این مطابقت را گواهی نمایند. ناظر بایستی گزارش پایان هر یک از مراحل اصلی کار خود را به مرجع صدور پروانه ساختمانی ارائه نماید. مراحل اصلی کار عبارتند از: تخریب و خاکبرداری، سازه نگهبان، فونداسیون، اسکلت، سقف ها، سفت کاری، نازک کاری، اتمام عملیات ساختمانی.

طراحی داخلی و بازسازی: طراحی داخلی که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزمره یعنی زندگی و کار است. بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می شود، این فضاها محیطی را ایجاد می کنند که پاسخگوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سر پناه بوده و بسیاری از فعالیت های ما در آن صورت می گیرد همچنین آنچه به یک بنا روح می بخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین می توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تاثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت های ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تاثیر قرار می دهد بر این اساس هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت سازی زندگی در آن است. فضای معماری بدون طراحی داخلی یا اصلا قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارایی لازم و بهینه را نخواهد داشت.

مدیریت پیمان: در این نوع قرارداد کارفرما یا مالک، شرکت ساختمانی را انتخاب میکند تا مسئولیت و مدیریت اجرای پروژه ساختمانی را بر عهده گیرد. در این روش شرکت بابت مدیریت پروژه و تخصص درصدی از هزینه کل که شامل هزینه اجرا و تهیه مصالح و دستمزد می باشد را دریافت می کند و کارفرما هیچ هزینه اضافی به شرکت پرداخت نمی کند و فقط هزینه نیروی انسانی و ماشینی و هزینه مصالح را پرداخت می کند که آن هم با پیش فاکتورهای تایید شده کارفرما می باشد.

مشارکت در ساخت: سرمایه گذاری مشترکی برای ساخت آپارتمان است بین مالک یا مالکین از یک سو و مجری یا مجریان از سوی دیگر که گروه اول زمین و گروه دوم هزینه ها را تقبل می نماید.